Kenschetsen

Een getekend of geschilderd portret vertelt meestal drie verhalen: we zien de gelaatstrekken, proberen het karakter te lezen, en herkennen de ‘hand’ van de kunstenaar. Als die drie verhalen samenkomen, gaat een portret pas echt lijken.

00396-003
00396-003

Leo en Marian, november 2019, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 210×153 mm.

00395
00395

Gezinnetje, november 2019, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 216×137 mm.

00382
00382

Johan Jacob le Fèvre de Montigny achter zijn bureau
Februari 2019, Oost-Indische inkt op papier, 247×201 mm.

00369
00369

Kleindochter, december 2017, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 200×150 mm.

00361
00361

Tweeluik, mei 2017, acryl op linnen, beide 391×490 mm.

“Dit echtpaar vroeg mij een dubbelportret te maken, als tweeluik. De achtergrond — met in het midden hun huis aan de rivier — verbindt de twee schilderijen. In latijn staan hun leeftijden vermeld. ‘Ætatis svæ’ betekent ‘in de leeftijd van’. Ze zijn beide historicus en het vermelden van de leeftijd op deze manier sluit aan bij een oude, historische traditie in de portretkunst.” Zie vooral ook de film ‘Tweeluik’ over de voorbereiding en afwerking van deze twee schilderijen.

00358
00358

Drieluik: Bach, Mahler, en Pärt, april 2017, Oost-Indische inkt op papier, elk 160×220 mm.

“Een liefhebber van klassieke muziek vroeg me drie componisten te portretteren: Johann Sebastian Bach, Gustav Mahler, en Arvo Pärt. Door te spelen met de lichte, midden-, en donkere tonen heb ik van de drie portretten een ritmisch drieluik geprobeerd te maken. Die tonen heb ik afgewisseld bij de kleding en de achtergrond. Die afwisseling zit ook in de kijkrichting van de drie mannen.” Over dit drieluik maakte Marco het muzikale filmpje ‘Drieluik’, geïnspireerd door het werk van deze componisten.

00351
00351

Herinnering aan Wissant, januari 2015, potlood op papier, 274×194 mm.

“Dit dubbelportret maakte ik in opdracht. Het is een portret van een dochter en haar moeder, gecombineerd met het beeld van een vakantieherinnering. Beide beelden zijn uit lang vervlogen tijd.”

00349
00349

Herinnering aan ‘De Kleine Betuwe’, oktober 2014, potlood, aquarel, en Oost-Indische inkt op papier, 306×179 mm.

“Speeltuin ‘De Kleine Betuwe’ is een begrip in Haastrecht. De familie van het echtpaar dat de speeltuin — met ook een camping, midgetgolfbaan en feestzaal — jarenlang met liefde beheerde, vroeg mij deze tekening te maken. Het is een samengesteld portret van het beheerdersechtpaar, voor hun huis, met enkele karakteristieken uit de herinnering aan een goede tijd.”

00334
00334

Burgemeester Schoenmaker, april 2013, potlood, aquarel, en Oost-Indische inkt op papier, 216×216 mm.

“De burgemeester van Gouda heb ik hier geplaatst voor de 16e eeuwse kaart van zijn stad door Jacob van Deventer. Dat leek me een toepasselijke en decoratieve achtergrond.” Bij het maken van dit portret heeft een camera elke paar seconden een beeld opgenomen. Deze ‘time lapse’–beelden laten, gemonteerd tot een video van twee minuten, het ontstaan van het portret zien.

00326
00326

‘Hare Majesteit’ — de weduwe Van Amsberg, januari 2013, Oost-Indische inkt op papier, 273×186 mm.

“Dit portret heb ik gemaakt als inzending voor ‘Beeld van Beatrix’, een door de NOS georganiseerde tentoonstelling. Door met opzet niet te flatteren heb ik geprobeerd de tekening in het gezicht van de vorstin te laten spreken. Vrijwel alle arceringen in dit werk bestaan uit natuurlijke lijnen. Het werk werd niet geselecteerd.”

00321
00321

Zelfportret, november 2012, Oost-Indische inkt op papier, 292×206 mm.


Actieve bestanddelen: XHTML, CSS

Veni, vidi, pinxi